Eerste week indonesië

24 juni 2016 - Yogyakarta, Indonesië

We zijn nu al iets meer dan een week in Indonesië en wat is het leuk! We krijgen zo veel energie van het hier zijn. De mensen zijn aardig, de natuur is mooi en het eten is lekker!

We vlogen vanaf het super moderne vliegveld van Singapore naar Jakarta. Vanaf het vliegveld hebben we meteen een bus genomen naar een plaats iets buiten Jakarta: Bogor. We hebben de hoofdstad overgeslagen omdat we gehoord hadden dat er niet veel te doen is en het er vooral erg druk was. Na een busrit van drie uur kwamen we aan in Bogor. Wat een chaos in het verkeer. Hoe druk moet Jakarta dan wel niet zijn? Toen we uit de bus stapte stonden we op een mega kruispunt met overal toeterende scooters en auto's. Wij zijn in een Angkot gesprongen, dit is een mini busje met vier wielen, er passen met een beetje passen en meten 10 mensen in. We kwamen aan in een leuk buurtje waar de bewoners ons allemaal in de richting van het hostel stuurde.

Het hostel was in een huis van een hele lieve familie. Door de moeder van het gezin werden we meteen uitgenodigd om die avond 'gado gado' te leren maken. En dat hebben we gedaan! Samen met nog 6 andere Nederlanders die in het hostel sliepen hebben we een uitleg over gado gado gekregen en daarna gezellig met de familie gegeten. Ze gaven ons heel veel uitleg over de Javaanse en Indonesische cultuur.

De volgende dag hebben we de botanische tuinen van Bogor bezocht. Erg mooi! In de tuinen is een groot meer en een presidentieel paleis. Na de tuinen zijn we naar een shoppingmall gegaan. In bogor was het lastig om gedurende de dag eten te vinden. In een shoppingmall zijn de eettentjes wel open, waarschijnlijk omdat deze minder opvallend zijn. En zijn ze wel opvallend.. dan hangt er een gordijn voor zodat er stiekem gegeten kan worden. 's avonds mochten we weer meeeten met de familie. Het waren zulke lieve en gastvrije mensen:)

De volgende ochtend zijn we weer in een Angkot gesprongen om bij het busstation te komen. Hier namen we een bus naar Bandung. De busrit duurde ongeveer zes uur. De rest van de dag hebben we eigenlijk niks gedaan. Even bijgekomen van de reis. Toen we s avonds terugliepen naar "huis" sprak een jongen ons aan. Hij vertelde dat zijn oom in Nederland woont en hij sprak zelf wat Nederlands. We moesten dezelfde kant op en hebben heel leuk gepraat. Hij wist af van de negatieve gedachtes in het Westen over moslims en vroeg ons hoe wij daarin staan. Was heel interessant. Hij had geen plannen de volgende dag en wij ook niet.

De volgende dag heeft Fajar ons heel de stad laten zien! Super gaaf! We begonnen bij een hele grote moskee en zijn daarna naar het Afrika Azie museum gegaan. In Bandung was namelijk in 1955 een conferentie waarbij landen in Azie en Afrika samen bespraken hoe ze kolonialisme konden stoppen. Dit was een heel belangrijk moment voor de dekolonialisatie. We liepen met dubbele gevoelens door het museum. Heel gaaf om te zien maar we voelde ons ook een soort schuldig omdat de nederlanders echt vreselijke dingen hebben gedaan in Indonesië.
Na het museum zijn we naar een park gelopen. Omdat het ramadan is en Fajar ook aan het vasten was hielden wij ons de hele tijd in en hadden we nog niks gedronken. Toen we in het park zaten zei hij: ohh jullie mogen wel wat drinken en eten hoor, jullie monden zien er helemaal droog uit. Echt heel knap hoe de moslims het vasten volhouden!
Na een korte pauze in het park zijn we naar de andere kant van de stad gelopen. Hier staat een overheidsgebouw: gedung sate. Het gebouw heet zo omdat het dak op sate lijkt. Daarna zijn we het hele stuk teruggelopen.
Om half zes zijn we een restaurantje binnen gegaan. Je moet tijdens de ramadan op tijd ergens naar binnen gaan want letterlijk alle restaurants zitten vol als er weer gegeten mag worden. We hebben Fajar getrakteerd en heel gezellig gegeten. Hij leerde ons wat Indonesische zinnen en wij hem wat Nederlandse zinnen. Heel leuk om hem ontmoet te hebben!

De volgende dag zijn we op zoek gegaan naar een indonesische simkaart zodat we iets beter bereikbaar zijn. Deze hebbben we gekocht in 'parijs van java'. De gebouwen lijken op het straatbeeld in parijs en er zijn veel winkels. 'S middags hebben we rustig aan gedaan. We waren nog moe van al het lopen van de vorige dag. Vroeg naar bed want de volgende dag om tien voor half acht met de trein naar Yogyakarta!

In Indonesie moet je de treinkaartjes een uur voor vertrek ophalen. Wij waren zoals gewoonlijk iets te enthousiast.. om half zes waren we op het station. Soms vergeten we dat de verkeersdrukte in de ochtend wel meevalt en dus minder tijd nodig hebben. De treinreis was erg mooi! Yogyakarta ligt in centraal Java en met de trein kom je langs hele mooie natuur en rijstvelden.

In yogyakarta waren we dankzij een taxi heeel snel bij ons hostel. Een heel leuk hostel. Er is een tuintje met leuke zithoekjes en er hangt een hele relaxte sfeer. 's Avonds hebben we bij een buffetrestaurant eten gehaald. Het lekkerste en goedkoopste eten tot nu toe! Voor 1,20 hadden we twee flinke borden en Nick een perensap en ik een wortelsap.

Afgelopen dinsdag hebben we de stad verkend. We zijn naar het kraton gelopen. Dit is een stad in de stad, omringd door muren en met het paleis van de sultan. Heel leuk om door de straatjes te lopen:) Er was ook een mooi waterpaleis. Vroeger was dit een zwembad. Op de weg terug naar het hostel zijn we langs 'via via' gelopen. Hier kun je tours boeken, fairtrade spullen kopen en ze hebben een restaurant. Wij hebben er een fietstour naar traditionele dorpen geboekt. s avonds was het weer tijd voor het buffet. Vroeg naar bed want de wekker gaat om 03:00 uur!!!

Om 04:00 uur werden we opgehaald door een busje en gingen we naar een berg vlakbij de borobudur voor de zonsopkomst! Heeeel gaaf! Het was een beetje mistig maar we konden de tempel alsnog een beetje zien. En de zonsopkomst zelf was ook heel mooi. Daarna gingen we de tempel in. Wat een bijzondere plek! De tempel ligt midden in het groen echt heel gaaf. Na de boeddistische tempel gingen we naar de hindoeistische tempel: prambanan. Ook een heel mooi tempel complex! Het was een super leuke dag!!

Gisteren hebben we weer rondgewandeld door Yogyakarta. s Avonds zijn we met Tias (een meisje die in het hostel werkt), haar vriendje en Helen en Simon (een duits stel uit het hostel) naar de bioscoop geweest. 'Finding Dory' hebben we gezien! Super leuke film en het was gezellig:)

Vanmorgen hebben we de fietstour gedaan! De tour begon om acht uur. Heel fijn want toen was het nog niet zo heet. Een heel aardig meisje leidde ons rond. We zijn naar een dorp vlak buiten yogyakarta gefietst. Het dorp is omringt door heeel veel rijstvelden, erg mooi! De eerste stop was een kroepoek fabriek. De fabriek wordt gerund door een familie en er wordt elke dag kroepoek gemaakt. We kregen het hele proces te zien. Eerst wordt een beslag gemaakt. Daarna wordt het beslag in vormen gegoten. Dan gaat de kroepoek een oven in en daarna wordt de kroepoek gedroogd in de buitenlucht. De mannen waren keihard aan het werk. Na de kroepoekfabriek zijn we naar een rijstveld gegaan waar rijst gepland werd. Een meneer stond tot aan zijn knieeen in de modder en plantte de 'baby rijst'. Daarna gingen we naar een plek waar bakstenen gemaakt werden. Ik heb ook een mal gevuld met klei, was heel leuk! We hebben ook een 'bank' bezocht. Omdat sommige mensen geen vertrouwen hebben in banken kopen ze een koe en verkopen deze als ze ouder zijn. De fietstour was echt heel leuk! Zo zie je niet alleen de toeristische trekpleisters, maar ook iets van het lokale leven.

Zo dit was het weer even. We hebben het echt super naar ons zin hier!

1. Ariea:
    24 juni 2016
    Geweldig verhaal weer!!!!!!
  2. Ruud:
    25 juni 2016
    Leuk verhaal weer, Kim. Veel plezier de (laatste 4) weken!!!
  3. Han:
    26 juni 2016
    Leuk om te lezen. Wat hebben jullie veel gedaan en gezien!
  4. Leanne:
    13 juli 2016
    Wat klinkt dit allemaal toch heerlijk!
    En weer van die prachtige foto's en mooie verhalen!
    Geniet nog even van de laatste weekjes
    Dikke kus van mij ^^