Ipoh and the Cameron Highlands

10 juni 2016 - Melaka, Maleisië

Hallo allemaal!

Inmiddels een tijdje geleden waren wij in Ipoh! Ipoh is een oude Tin-industrie stad in het westen van Maleisie. Tegenwoordig probeert de stad toeristen aan te trekken. Zo zagen we op de heenweg een enorm attractiepark in aanbouw. Ons hostel zat in het opgeleukte gedeelte van het oude centrum. Hier waren allerlei leuke barretjes en hippe restaurantjes waar wij ons erg vermaakt hebben!

In ons hostel kwamen we een van de meest bijzondere figuren van onze reis tegen: Tony. Tony komt uit Mongolie en heeft bijna zijn hele leven in Amerika gewoond. Hij heeft een hostel in New York en in Istanbul. Hij vertelde ons over empathie en hoe belangrijk het wel niet is om dat te hebben en uit te dragen. Verder gaf hij mij wat spierbundellessen met gebruik van een handdoek en de hoek van een stapelbed. Tony was een bijzondere persoonlijkheid, leuk om hem te ontmoeten!

In Ipoh hebben we vooral veel tijd doorgebracht in ons favoriete cafe: Plan B. Hier verkochten ze een lokaal gerecht: wafels met gevuld met vlees. Erg lekker! Ook hadden ze hier een goede wifiverbinding. We hebben hier alvast onze route door Indonesie uitgestippeld. Naast het lekkere eten hebben we de stad verkend! De invloed van de Engelsen was in Ipoh groot. De stad kent allerlei koloniale gebouwen uit die tijd. Vooral het treinstation en het gerechtsgebouw waren erg mooi om te zien! Op de laatste dag liepen we langs een hele mooie jongensschool waar de jongens net pauze hadden. Toen ze ons zagen werden ze dolenthousiast en begonnen ze te zwaaien. Ook waren de jongens een dansje met trommels aan het oefenen, dat zag er heel leuk uit!

Vanaf Ipoh gingen we naar de Cameron Highlands. Dit zijn hooglanden waar heel erg veel thee wordt verbouwd. Na een mooie rit in de bus kwamen we aan in Tanah Rata, de uitvalsbasis voor wandelingen. Als je uit de bus stapt valt een ding gelijk op: Het is er lekker cool. In de Cameron Highlands is het in tegenstelling tot de rest van Maleisie een stuk aangenamer met 'maar' twintig graden en wat regen. Best prettig na al dat hete weer! De eerste dag besloten we zelf te gaan wandelen in de jungle. Het werd een iets kortere wandeling dan gepland want het begon ongelofelijk te regenen en te onweren.'s Avonds kwamen we tijdens het eten mensen die we in Ipoh hebben ontmoet tegen. Daar hebben we een leuke avond mee gehad!

De volgende dag stond een trekking op het programma met Jason! Jason is een lokale gids en weet heel veel over de flora en fauna in het gebied. Hij nam ons mee de berg op en vertelde ons onderweg van alles over de omgeving. Ook pakte hij onderweg enge insecten op en liet ons die vasthouden. Ook deze gids had er een goed tempo inzitten. Het uitzicht op de top was de klim het meer dan waard! Daar kwamen we met onze leuke groep even op adem voordat we naar beneden gingen. De tocht naar beneden ging gepaard met vallen.. en weer opstaan, maar het was heeel erg leuk!

Beneden aan de berg lagen de theeplantages. Hele mooie groene velden! We zijn door de velden gelopen en hebben met elkaar een kop thee gedronken. De groep was erg gezellig! We waren met nog een stel uit Frankrijk en een stel uit Duitsland. Met hen zijn we 's avonds op aanraden van onze gids naar de avondmarkt in Brinchang gegaan. Het was de drukste en grootste avondmarkt die we tot nu toe hebben gezien. Bij verschillende kraampjes hebben we lokale lekkernijen gehaald. Nasi lemak (dit is rijst gemaakt in kokosmelk), frituurde banaan, murtabak (een indiase pannenkoek) en een maiskolf!

1. Ariea:
    10 juni 2016
    Ha, jongelui!! Dit spreekt me erg aan!! Lijkt me erg mooi!
    En, niet te versmaden, de lekkernijen!
    Genieten...........